منبع: خواندنيها 

پشت پرده برکناری مدیر رادیو زمانه
منوچهر هنرمند 
با برکنار ی مهدی جامی از مدیریت رادیو زمانه شایعه تعطیل این رسانه فارسی زبان که بودجه آن بوسیله دولت هلند تامین میشود بر سر زبانها افتاده است . رادیو زمانه از مردادماه دو سال پیش پخش برنامه به زبان فارسی را روی موج کوتاه از طریق یک ماهواره روسی و شبکه اینترنت از آمستردام آغاز کرد . بودجه سالیانه این رادیو حدود 3 میلیون یورو است که از طریق نهادی به نام [پرس ناوو] به وسیله وزارت امور خارجه هلند تامین و پرداخت می شود . 

مهدی موذن جامی که تاکنون مدیریت این رادیو را عهده دار بود پیش از انتصاب به مدیریت رادیو زمانه ، در بخش فارسی رادیو بی.بی.سی فعالیت می کرد . وی در کنار حرفه رسانه ای وبلاگی به نام "سیبستان" را در مجموعه وبلاگهای حلقه ملکوت می نویسد . 

مهدی جامی دارای تابعیت دوگانه ایران و انگلیس است . سفر وی به تهران و دیدار او با مسئولین وزارت ارشاد اسلامی باعث پراکندن شایعاتی در مجامع ایرانی دال بر ارتباط و یا احیانا وابستگی او با جمهوری اسلامی شد . خود وی مساله مسافرت به تهران و ملاقات با پاره ای از مسئولین وزارت ارشاد را تائید می کند ولی مدعی است که آن دیدار تنها در جهت رتق و فتق امور رادیو زمانه در داخل کشور بوده است . 

مهدی جامی همراه همسر تاجیکش شهزاده سمرقندی از تهیه کنندگان برنامه های رادیو زمانه
در اساسنامه رادیو زمانه ، حق انتصاب و انفصال مدیر رادیو به اختیار هیات مدیره گذارده شده است .در مهرماه گذشته ، داریوش مجلسی یک ازاعضاء ایرانی تبار رادیو در اعتراض به شیوه مدیریت رادیو استعفا داد و در نامه ای[اینجا] که به همین مناسبت در اینترنت منتشر کرد ، مهدی جامی را برای هواداری از رژیم اسلامی و میدان ندادن به مخالفین غیر مذهبی نکوهش کرد . به دنبال این استعفا ، نشریه هلندی پر تیراژ "فولکس کرانت" نیز در گزارش مفصلی با عنوان "اینجا رادیو تهران است"[اینجا] تخصیص بودجه به این رادیو را "هدر دادن پول مالیات دهندگان هلندی " خواند و شدیدا به آن حمله کرد . افزون بر آن عده ای از وبلگ نویسان و روزنامه نگاران اینترنتی که از میان آنها می توان به امیر فرشادابراهیمی [اینجا]اشاره کرد نیز با انتشار مطالبی او را مورد حمله قرار داده و می دهند. 

بیژن مشاور عضوهیات مدیره زمانه 

[image: image1.jpg]



با گذشت زمان تغییراتی در هیات مدیره رادیو زمانه ایجاد شد و چهره های جدیدی به آن پیوستند که عمدتا عضو احزاب چپ هلند هستند . به همین نسبت تغییراتی نیز در کادر اداری و فنی رادیو صورت گرفت و افراد جدیدی از ایران استخدام و به کار گمارده شدند . در طول این مدت رابطه مهدی جامی با هیات مدیره با تنش همراه شد و به برخوردهای تندی انجامید و سرانجام با برکناری جامی به نهایت رسید . مهدی جامی در گفتگوهای خصوصی این تنش را ناشی از اختلاف ایدئولوژیک بین خود و اعضاء هیات مدیره می داند و بر این باور است که منش مذهبی او چندان باب دندان هیات مدیره ، که وابسته به گروههای چپ هستند نیست . 

خبر برکناری مهدی جامی ابتدا با حدس و گمان روی شبکه اینترنت بوسیله وب سایتهای دیگر منتشر شد و زمانی کوتاه پس از آن با انتشار نوشته ای از مهدی جامی در وب سایت زمانه و وبلاگ شخصی اش صورت نیمه رسمی به خود گرفت [اینجا]. به دنبال آن مطلب ، معصومه ناصری که به عنوان سرمقاله در وب سایت رادیو زمانه منتشر شده بود[اینجا] – هرچند با ایما و اشاره – قوت زیادتری به آن بخشید و سرانجام منجر به صدور اطلاعیه ای از هیات مدیره یا به اصطلاح – هیات نظارت- این رادیو شد . بر اساس این اطلاعیه فردی از اهالی صربستان ( یوگسلاوی سابق) به نام "زوران جوکانویچ" به مدت شش ماه به مدیریت موقت رادیو منصوب شده است[اینجا] . 

"این بیانیه با واکنش شدید مهدی جامی مواجه شد . وی در وبلاگ شخصی خود از جمله نوشت : بورد [هیات مدیره یا نظارت] زمانه که مسئول بنیادی است که باید برای دموکراسی بکوشد رفتاری اقتدارگرا دارد. این از سراپای بیانیه اش پیداست. رفتارش در سه هفته گذشته هم همین را موکد می کند. تازه ترین عضو بورد در اولین جلسه رسمی که در آن شرکت داشت وقتی بحثی بر سر رابطه مدیر و بورد پیش امد بی هیچ نگرانی و شرمی با قاطعیت تمام گفت که این رابطه مثل رابطه برده داری است. یعنی به انگلیسی تعبیر slavery را به کار برد. ما هر چه گفتیم شما باید اجرا کنید. ما بر شما مسلط هستیم. بخواهیم می توانیم اتاق تان را زیر و رو کنیم. این روحیه استعماری است. سلطانی هم هست. حضور او در بورد این روحیه خفته را در اعضا هم بیدار کرد[اینجا]

در صحبت کوتاهی که پس از برکناری مهدی جامی با او داشتیم ، وی از انجام مصاحبه طفره رفت و آن را به روشن شدن وضعیت قضائی مساله موکول کرد .کارکنان رادیو زمانه بر اساس تعهدی که در زمان عقد قرارداد از آنها گرفته شده ، مجاز به طرح مسائلی که ظاهرا محرمانه است نیستند .چه اینکه هدف از تاسیس رادیو زمانه و اختصاص 3 میلیون یورو به آن در جهت پخش برنامه های رادیوئی بسوی ایران بوده است ، لیکن به جرات می توان گفت که این رادیو به عنوان یک رسانه شنیداری ابدا در کار خود موفق نبوده و نتوانسته است شنونده ای برای خود دست و پا کند .سهولت دسترسی و برنامه های متنوع رادیوهای مشابه چون رادیو فردا و بی بی سی از طریق موج متوسط ، جائی برای رادیو زمانه برای جولان در گستره امواج باقی نگذارده است . 

شاهد این این مساله ، آمارهای منتشره بوسیله رادیو زمانه است که از ارائه آمار شنوندگان رادیوئی از طریق موج کوتاه به آسانی گذشته و تنها به ارائه آمار وب سایت این رسانه اختصاص داده شده است . وب سایت رادیو زمانه را می توان در زمره تار نماهای موفق به حساب آورد لیکن از یاد نباید برد که این تارنما با بودجه چشمگیر و استفاده از 12 کارمند تمام وقت اداره شده است . در حقیقت این وب سایت با بودجه کلانی که برای رادیو در نظر گرفته شده بود بر پا شده و از همه امکانات پیش بینی شده برای یک فرستنده رادیوئی استفاده کرده است . نگاهی به بودجه وب سایت و رادیو و مقایسه آنها در موسسات مشابه دیگر که از تعداد شنونده قابل ملاحظه ای برای رادیو خود برخوردارند نشان می دهد که رادیو زمانه ضمن اختصاص میزان قابل توجهی از بازدید کنندگان اینترنتی ، در جلب شنونده رادیوئی ناتوان بوده است 

PAGE  
1

